1980-12-20

Chiquitita

撰此兩種不同風格之譯詞,其一略依古風,專於吟詠;另者按樂而歌,適合翻唱。

惜惜其佳(小小女孩)

惜惜其佳,何事心愁(小小女孩,何事而迷惘)?
情牢困鎖,自設煩憂(難以掙脫 自己的憂愁),
悲傷眼眸,無所滯留(在你眼中 沒有了明天和以後)。
不忍見你,神傷至斯(多麽不願見妳如此神傷),
深陷其中,情不自己(深陷其中 妳情不自己)。
靜極而哀,淡若孤寂(我能明瞭妳靜靜的悲哀和孤寂)。

惜惜其佳,訴之傾心(小小女孩,告知我心事),
放任哭泣,我之肩上(我有妳可 依靠的肩膀),
朋友之間,盡可分享(好朋友之間許多事情可以分享)。
曾經非此,充滿自信(妳也曾經 充滿了自信),
如今難免,些許挫折(現在妳只是遇到了挫折),
同病相憐,共起振作(我相信我們會一起振作)。

【和聲】
惜惜其佳,摒棄憂愁(小小女孩,放棄憂愁),
心痛來後,終會帶走(心痛來後終會走),
留下傷口,及至無情(它留下傷口無情)。
再次起舞,重歸浪漫(再次起舞和浪漫),
忘卻心酸,遠離黑暗(明天無黑暗),
無謂沉迷,自顧憐影(不必再去 自顧憐影)。
惜惜其佳,共我所愛(小小女孩,看看未來),
萬里晴靄,照耀陽臺(一片光明照耀陽臺),
光映倩影,安逸婀娜(照耀着妳的風采)。
為之歡笑,為我行歌(讓我聽妳唱首歌),
重新震響,重拾舊我(重拾自我)───
新之歌唱,惜惜其佳(新的歌唱,小小女孩)。
莫要錯過,人生快樂(不要錯過 新的生活),
新之歌唱,惜惜其佳(新的歌唱,小小女孩)。

傾斜高墻,遮擋陽光(倒下的城墻遮住陽光),
若妳之愛,迷失星斗(妳的愛像消失的星斗),
一切遠去,無可輓留(一切遠去沒有什麽可以保留)。
惜惜其佳,情之所系(小小女孩,面對現實),
心之所累,無可深避(心中負累,無法逃避),
默默忍耐,深深靜寂(我看到了妳的忍耐妳的孤寂)。

〖和聲〗
莫要難過,重拾快樂(不要難過,重新生活),
新之歌唱,惜惜其佳(新的歌唱,小小女孩)……

Chiquitita Go to YouTube.com (ABBA, 1972-1982)

Chiquitita, tell me what's wrong
You're enchained by your own sorrow
In your eyes there is no hope for tomorrow
How I hate to see you like this
There is no way you can deny it
I can see that you're oh so sad, so quiet

Chiquitita, tell me the truth
I'm a shoulder you can cry on
Your best friend, I'm the one you must rely on
You were always sure of yourself
Now I see you've broken a feather
I hope we can patch it up together

Chorus:
Chiquitita, you and I know
How the heartaches come and they go
and the scars they're leaving
You'll be dancing once again
and the pain will end
You will have no time for grieving
Chiquitita, you and I cry
But the sun is still in the sky
and shining above you
Let me hear you sing once more
like you did before
Sing a new song, Chiquitita
Try once more like you did before
Sing a new song, Chiquitita

So the walls came tumbling down
And your love's a blown out candle
All is gone and it seems too hard to handle
Chiquitita, tell me the truth
There is no way you can deny it
I see that you're oh so sad, so quiet

(Chorus)
Try once more like you did before
Sing a new song, Chiquitita

No comments:

Post a Comment